Verksamhet och pedagogik

Barn är kompetenta och har en stark inneboende drivkraft att utforska omvärlden. Detta vill vi på Fålhagsledens förskola ta vara på i vår utbildning och undervisning. Vi strävar efter att utmana barnens tänkande samt att stimulera deras kreativitet och skapande. Vår undervisning och utbildning grundar sig på våra styrdokument: Skollag, Läroplan för förskolan och Barnkonventionen.

Ställningstagande
Vår förskolas ställningstagande visar vad vi vill att vår förskola ska stå för och vilken barn-, människo- och kunskapssyn vi har tagit ställning för. Samsyn och ”en röd tråd” är viktiga ledord. Vi synliggör alla människors lika värde och olikhet för barnen på ett positivt sätt.  Vi är nyfikna på barnens aktiviteter, är med i deras lekar, uppmärksammar och deltar i deras utforskande. Vi har tillsammans formulerat vår värdegrund och de metoder som hjälper oss att genomföra vårt ställningstagande i praktiken. Metoderna hjälper oss att fatta beslut i vardagen och att organisera vårt arbete.

Delaktighet och inflytande

På varje avdelning undervisar pedagogerna i projektform. Det innebär att pedagogerna bygger sin undervisning utifrån läroplanens mål och barnens intressen. Till exempel kan ett projekt vara Min stad Uppsala, Sagor och berättelser och Året runt. Utifrån det ämnet lär sig barnen sedan matematik, språk, om sina rättigheter och mycket annat som finns med i läroplanen.

Hållbar utveckling

Lärande för hållbar utveckling är något som genomsyrar hela vår verksamhet. Vi har under de senaste 2 åren varit en del av ett pilotprojekt tillsammans med Naturskolan och Upplandsstiftelsen. Detta har gett oss möjlighet att kompetensutveckla alla pedagoger i Hållbar utveckling och vad det innebär. Vi ger barnen förutsättningar att utveckla kunskap genom att utforska, ställa frågor och samtala om hur de olika val vi gör bidrar till vår sociala, ekonomiska och ekologiska hållbara utveckling. Detta har under hösten 2024 bidragit till vår utmärkelse för Skola för hållbar utveckling från Skolverket, vilket vi är mycket stolta över.

Utmärkelsen ”Skola för hållbar utveckling ” delas ut av skolverket och ges för en period av tre år. Läs mer om utmärkelsen på Skolverkets hemsida: Utmärkelsen Skola för hållbar utveckling - Skolverket

För oss är hållbar utveckling så mycket mer än att sortera sopor och tänka på att spara på vatten i kranen. För oss handlar det demokrati och värdegrund och om alla människors lika värde.
Om nyfikenhet, glädje och lust att lära och upptäcka värden tillsammans.
Om våra rättigheter och skyldigheter, om respekt och omsorg för allt levande.
Om att grundlägga goda vanor för en god hälsa och välbefinnande.
Om att bli lyssnad på och att få möjlighet att vara med och påverka.
Det handlar om en positiv framtidstro!

Vi är väldigt stolta, glada och peppade att fortsätta detta viktiga arbete!

Fokusområden

Våra fokusområden är språk, kommunikation på olika sätt och matematik. För att utveckla dessa förmågor använder vi olika metoder och material för att tillsammans med barnen upptäcka och utmana varandra till ny kunskap. En av dessa metoder är det forskningsbaserade materialet, Före Bornholms-modellen. Där ingår alla pedagoger i en studiecirkel för att tillsammans utveckla barnens språk på ett strukturerat sätt. Bildstöd är ett viktigt komplement för att förstärka och utveckla språk och kommunikation hos barnen. Vi har även olika matematiska material som tex. Numicom, pussel, plus-plus, magnatiles mm. som utvecklar olika förmågor på ett lekfullt och roligt sätt.

Så arbetar vi med odling och djur

På gården har vi många odlingslådor. Vi vill att vår gård ska bidra till att barnen utforskar naturen och alla årstider. Här får barnen möjlighet att använda flera sinnen genom att lukta, smaka, plantera och skapa.

Inomhus tar vi hand om våra vandrande pinnar och akvariefiskar. 

 

Förskolans arbete med digitala verktyg

Digital kompetens är i grunden en demokratifråga. Vi ger barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.

Vi har tillgång till olika digitala verktyg för att skapa och för att utforska omvärlden som till exempel digitala mikroskop, blue-botar, dokumentkameror. Dessa används alltid tillsammans med pedagogerna och i samspel med analoga verktyg blir dessa ett komplement i undervisningen. Det finns även möjlighet till green screen för att utveckla förståelsen av att vara källkritiska.

Om våra lärmiljöer

Hos oss är våra pedagogiska miljöer fyllda med material. Vi har både traditionella material och kreativa och utmanade material som utvecklar barnets fantasiförmåga och nyfikenhet.

Vi erbjuder miljöer för:

  • Utomhuspedagogik – rörelse, lek och pulshöjande aktiviteter på vår gård och i naturen.
  • Språkutvecklande miljöer som uppmuntrar kommunikation.
  • bygg och konstruktion
  • ljud, dans, musik och drama
  • ljus, naturventenskap och utforskande
  • ateljé/verkstad
  • sand och vatten
  • digitala och analoga verktyg som utvecklar många olika förmågor.
  • rum för avskiljdhet, eftertanke, reflektion, vila och läsa. 

Uppdaterad: