Välkommen till Fålhagsledens förskola!
Titta på bilder från vår förskola.
Så går en introduktion till hos oss.
Fålhagsledens förskola är placerad i hjärtat av Fålhagen. Huset har två block, Lövstahage 1 och lövstahage 2
- På Lövstahage 1 vistas de äldre barne. Där finns en gemensam ateljé och olika rum och miljöer för att utveckla språk, matematik, naturvetenskap, teknik, skapande (som drama, dans och musik) och digitala verktyg.
- På Lövstahage 2 går de yngre barnen. Där är rummen mindre, fler och anpassade för att skapa trygghet för våra yngsta.
Om vårt viktiga arbete för hållbar utveckling
Vi har i samarbete med Naturskolan och Upplandsstiftelsen påbörjat ett projekt kring hållbar utveckling med ett miljö-, socialt och ekonomiskt perspektiv. För oss innebär det att undervisning, omsorg och hela förskolans utbildning fördjupas vad gäller vad gäller demokrati, mångfald, ekologi, delaktighet, inflytande och hållbara val.
Barnen får rikligt med upplevelser i verkliga miljöer. Möjligheter att utveckla förmågan att samspela med andra, lösa dilemma i verkliga situationer och göra praktiska uppdrag öka förståelsen för hållbarhet i praktiken.
Både undervisning, omsorg och all utbildning på förskolan sker till stor del utomhus både på vår fina grönagård och i närmiljön.Studiebesök till exempelvis Botaniska trädgården, Erikshjälpen, muséer, teatrar och andra platser kan också öka förståelsen för vår omvärld.
Att vistas i naturen minskar dessutom stress, utvecklar motoriken och bidrar till god hälsa!
Ett annat exempel är att vi använder begreppet goda vanor. Det är överenskommelser som vi tillsammans med barnen arbetar fram om hur vi är och hur vi gör i våra miljöer. Dessa sätts upp med bildstöd för ökad förståelse i nära anslutning till miljön. På det sättet stöttar vi barnen i att bli mer självständiga och förstå demokratiska beslut i ett för dem verkliga sammanhang.
Våra goda vanor:
Vi visar respekt och bryr oss om varandra.
Vi är rädda om varandra och vår förskola.
Vi ser olikheter som tillgångar och lyfter fram det positiva hos varandra.
Vi använder ett vårdat språk och lyssnar på varandra.
Vi samarbetar med vårdnadshavarna om varje barns utveckling och lärande.